Yhä useampi suomalainen on viime vuosina kuullut puhuttavan museokortista. Monet ovat myös hankkineet kyseisen kortin ja käyttäneet sitä ahkerasti erilaisissa museoissa. Mikä museokortti oikeastaan on ja mistä sellaisen voi saada? Tutkitaanpa asiaa seuraavaksi hieman lähemmin. Museokortti tarkoittaa Suomen museoliiton julkaisemaa suomalaisten museoiden yhteistä pääsylippua, joka otettiin virallisesti käyttöön keväällä 2015.

Mitä museokortti tarkoittaa?

Museokortti on henkilökohtainen ja se on voimassa 12 kuukautta aina ensimmäisestä museokäynnistä alkaen. Museokortin avulla voi vierailla “kortin hinnalla” 300:ssa museossa. Museoissa voi vierailla kortin hinnalla useamman kerran yhden vuoden aikana. Museokortti on voimassa kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaan museoissa.

Ahvenanmaalta löytyvät muun muassa hieno Ahvenanmaan merenkulkumuseo, huikea Museolaiva Pommern, Pellaksen laivuritalo ja muita käymisen arvoisia kohteita, kuten ulkoilmamuseo. Museokortin avulla halutaan kannustaa ihmisiä vierailemaan suomalaisissa museoissa ja tuntemaan kulttuuria. Museoihin voi tulla vierailemaan niin lyhyeksi kuin myös pidemmäksi ajaksi aukioloaikojen puitteissa, eli aivan niin kuin itselle parhaiten sopii. Museokortin avulla voi ahmia kulttuuria ja kokea huikeita elämyksiä.

Vieraile vaikkapa pääkaupunkiseudulla Kiasmassa, Ateneumissa, Heurekassa tai Amos Rexissä. Voit vierailla myös Suomen valokuvataiteen museossa, Turun linnassa, Suomen Rautatiemuseossa, lasimuseossa, metsästysmuseossa, käsityöläismuseossa tai vaikkapa todella mielenkiintoisessa merimuseossa, joita löytyy merenkulun kaupungeista, kuten Kotkasta tai Raumalta.

Tervetuloa suomalaiseen museoon, myös lapset!

Museo on avoin kaiken ikäisille, niin aikuisille kuin myös lapsille. Kulttuurintuntemus alkaa jo aivan pienestä. Museossa käyntiä voi leikkiä myös kotona erilaisten esineiden ja vilkkaan mielikuvituksen avulla. Museoleikkiin voi ottaa mukaan vaikkapa Partykingin värikkäät ja edulliset ilmapallot, jotka tuovat elämyksiä tarjoavaan museoleikkiin uutta sisältöä. Eläinilmapallot, kirjainilmapallot, numeroilmapallot, sydän- tai tähti-ilmapallot, eri teemoihin perustuvat ilmapallot ja ilmapallosetit – tarjontaa löytyy moneen makuun.

Museokortti on huikea elämys myös lapsille, joille on varattu suomalaisissa museoissa aivan omaa puuhaa. Lapset voivat puuhata ja leikkiä iloisesti lelumuseossa, tehdä aikamatkan historialliseen linnaan, hypätä lentokoneen tai junan kyytiin sekä huuhtoa vaikkapa “ämpäreittäin kultaa”.

• Lasten Museopassi

Museopasseja on saatavilla sekä lapsille että aikuisille. Lapset saavat museopassiinsa merkinnät jokaisesta vierailusta suomalaisissa museoissa. Lasten Museopasseja on erilaisia, joista jokainen lapsi voi valita sen eniten itseään miellyttävän. Lasten Museopassit eivät aikuisten passin tavoin oikeuta vapaaseen sisäänpääsyyn maksullisiin museokohteisiin.

Lapset leikkivät museoissa muun muassa seuraavia leikkejä:

• Väribingo
  • Salaisen aarteen metsästys
  • Hullut keksinnöt
  • Sinun vuorosi museo-oppaana -leikki

Museoiden asema paranee museokortin käytön avulla

Jokaisen suomalaisen kannattaa käyttää ahkerasti omaa museokorttiaan. Museoissa voi vierailla yksin, perheen, ystävien tai vaikkapa työtoverien kanssa. Museokortista saatavat myyntitulot helpottavat museoiden toimintaa, sillä myyntitulot palautetaan suomalaisille museoille kävijämäärän mukaan. Myyntituloja käytetään museoiden oman järjestelmän toimivuuden parantamiseksi, eli kaikenlaisiin ylläpitoon liittyviin toimenpiteisiin ja museoissa käytettävään yhteismarkkinointiin. Aktiivista museokortti-toimintaa hoitaa pääkaupunkiseudulla toimiva FMA Creations Oy -yhtiö. Yhtiön omistaa Suomen museoliitto ry.

Jokaisen taiteen ja kulttuurin ystävän kannattaakin hankkia oma museokortti. Museoihin voi tulla vierailemaan silloin, kun itselle parhaiten sopii. Voit vierailla samoissa museoissa vuoden aikana niin monta kertaa kuin haluat. Museovierailut voi helposti suunnitella etukäteen ja sen jälkeen lähteä matkaan sinulle sopivana ajankohtana. Kortin voi ottaa käyttöön niin ikään silloin, kun se itselle sopii. Kortin voimassaoloaika alkaa aina ensimmäisestä museossa vierailusta, jonka jälkeen kortti on voimassa 12 kuukautta. Museokortin hankinta on mukava ja edullinen panostus kulttuuriin. Museokortin voi ostaa paitsi itselleen niin myös antaa lahjaksi ystävälle kätevän lahjakortin avulla. Tervetuloa vierailemaan suomalaiseen museoon!