Viime vuosina museoiden suosio on ollut korkeammalla kuin koskaan kautta maailman. Mikäli museot ovat lähellä sydäntäsi, on hyvinkin todennäköistä, että vierailut erilaisiin museoihin lukeutuvat lähes pakollisena ohjelmanumerona matkaan kuin matkaan. Vaikka museotarjonta meillä Suomessakin on ilahduttavan monipuolista, löytyvät maailman parhaat ja kuuluisimmat museot muualta. Historiasta ja taiteesta kiinnostuneille maailman suurkaupungit tarjoavat huikeita näyttelyitä, joiden parissa voi viettää helposti päivän tai miksei parikin.

Maailman kuuluisimmat museot

Maailman kuuluisimpia taidemuseoita ovat muun muassa Pariisin Louvre, Lontoossa sijaitsevat Tate Modern ja National Gallery, Pietarin Eremitaasi sekä New Yorkin Metropolitan Museum of Art. Tunnetuimpien historiallisten museoiden joukkoon taas lukeutuvat esimerkiksi Lontoon British Museum, Vatikaanissa sijaitsevat lukuisat museot sekä Pekingissä sijaitseva National Museum of China. Usein huikeimmilla kokoelmilla varustetut museot sijaitsevat maailman suurimmissa kaupungeissa siksi, että niissä käy muutenkin paljon matkailijoita.

Museomatkan rahoittaminen

Pietarin Eremitaasi ja esimerkiksi Tukholman museot ovat monelle suomalaiselle tuttuja, sillä niihin on verrattain lyhyt matka. Suomesta käsin ei kuitenkaan ole halpaa matkustaa esimerkiksi New Yorkiin tai Pekingiin, joten mikäli haaveissa siintää käynti kaukomailla sijaitsevassa maailmanluokan museossa, saattaa sitä varten joutua säästämään jonkin aikaa. Säästää voi onneksi monella tapaa, joista yksi varsin tehokas keino on lainojen järjestely siten, että rahaa säästyy lainakulujen maksamisen sijaan muuhunkin tekemiseen.

Unelmien matkan toteuttamiseksi moni ottaa lainaa, jolloin kannattaakin pyrkiä valitsemaan mahdollisimman edullisella korolla varustettu joustava laina, lainaa sitten vain muutamia satoja euroja tai lainaa 50000 euroa. Vaikka matkalla varsinaiset museon pääsyliput eivät kustantaisikaan paljoa, nousevat matkan kokonaiskulut nopeasti korkeiksi etenkin suurkaupungissa majoittuessa. Monelle matka on kuitenkin korkean hinnan arvoinen, etenkin jos sen aikana pääsee kokemaan ainutlaatuisia museoelämyksiä.

Museoliput netistä

Yhtenä säästövinkkinä maailmalla matkaavalle ja museoita mielellään kiertävälle on tarkistaa, onko mielenkiinnon kohteena olevaan museoon mahdollista ostaa lippuja etukäteen netistä. Usein hinta on tällöin edullisempi, jonka lisäksi tarjolla voi olla mahdollisuus päästä suoraan museoon jonon ohi. Koska maailman tunnetuimmat museot houkuttelevat väkeä kaikkialta maailmalta vuoden jokaisena päivänä, ovat jonot usein todella pitkiä. Etukäteen suunnittelemalla voikin välttyä jonottamiselta, jolloin aikaa jää matkalla mukavampiinkin asioihin.